mandag den 30. marts 2015

FitnessDK marathon forårs klassikeren



FitnessDK Marathon er forårs klassikeren som hvert år bliver besøgt af en stor del af den danske MTB elite, udover mange andre MTB entusiaster. Michael Lindholm og Slagese MTB forstår og afvikle løb som både tilgodeser motion og elite, og når jeg efter at have kørt på min MTB i tre en halv time sætter tænderne i et stykke drømmekage med 40/60 topping og bund, ja så har det fandme været et godt MTB løb.


I år var der ekstra mange skrappe drenge på startlisten, og jeg tror ikke der er nogle der kom med alt for tunge ben, formen skulle testet af.  Jeg var selv spændt på at se hvordan jeg lå, og jeg glædet mig til at køre de lækre trails som Slagelse Lystskov har.



Da starten gik, ville jeg meget gerne med da jeg vidste man hurtigt ville kunne blive holdt op på de tekniske trails hvis nogle fejlet, det lykkes fint og jeg sad med som 5 stykker. Benjamin Justesen, Klaus Nielsen, Kasper Svendsen og team mate Niklas Petersen sad med fremme, og havde et lille hul som jeg prøvede at lukke, og føj det brændte allerede, Thomas Bundgård og Martin Larsen kom op til mig, som satte efter fronten, jeg prøvede endnu engang at kører med, men det virket som om jeg havde en prop i udstødningen, jeg kunne ikke rigtig peake. For at bruge coach Benjamins gode råd og metafor med ”ikke at brænde for mange tændstikker” i sådan et langt løb, må jeg indrømme jeg nok fik futtet hvad der føltes som en god håndfuld af.



Jeg valgte at bakke lidt af og lade fronten køre, (eller også kørte de bare) og jeg lå et stykke tid selv, indtil Jens Gorm kom op. Gorm er en solid rytter og mit mål var nu at følge ham til dørs. Vi lå sammen med H40 rytter Morten Christensen som faldt fra på anden omgang (Han kørte så med stiv gaffel, respekt for det valg!) og det var nu et ræs mellem Jeg og Gorm. Min Cannondale FSI skar sig elegant gennem singletracket og jeg syntes faktisk ikke de bumlet stykker var så slemme på en HT så længe man holdt drev i cyklen.



På sidste omgang luret jeg og Gorm hinanden lidt an, og jeg forventet egentlig et angreb fra ham, men det var så mig der åbnet ballet da vi gik ind på det sidste stykke singletrack. Jeg øget tempoet igennem det tekniske og lod mig flowe igennem i en fin rytme, og det føltes stadig godt så jeg fortsatte, holdt dampen oppe på bakkerne, og fik etableret et fornuftigt hul. Jeg kørte i mål som nummer 6 i et skrapt besat felt, som jeg egentlig er ret tilfreds med i forhold til dagens fysiske forudsætninger. Her kommer en hurtig sum up:

Minus: Var min manglende evne til at peake.
Plus: Min fornuftige beslutning om at gasse lidt ned, og holde resten af ræset samt 
fornuftig grundform.

Fitness DK marathon i tal ud fra min Garmin 920:

Distance: 75KM
Tid: 3:28min
Gns. Fart 21,5
Maks fart: 46,8   
Gns. Puls: 162
Maks puls: 186
Højde meter: 861


Jeg glæder mig utrolig meget til at besøge Slagelse Lystskov til finalen i SRAM ligaen og jeg har på fornemmelsen de her gutter vil levere varen i form af en top sprød rute. 

Næste ræs bliver Sponz påske MTB 5 April, hvor der stadig er mulighed for tilmelding.

Vi ses - Anders


1 kommentar:

  1. Hej Anders.
    Sikke en fed og inspirerende blog du har!
    Du formår at få formidlet interessen for MTB sporten på bedste vis- jeg skal da ihvertfald klart følge din blog fremover:)
    - BellaS;)

    SvarSlet