fredag den 5. december 2014




Nu er det jo tiden hvor de nye 2015 cykler ruller ind hos forhandlerne rundt omkring I landet, og for mit vedkomne havde jeg sat øjene på den sprit nye redesigned Cannondale FSI carbon 2, som jeg nok uden at overdrive kan sige er den mest hypede hardtail i 2015. 

Jeg er en fully fyr helt klart, men da jeg i år får stillet en Cannondale Scalpel stillet tilrådighed af Sponz.nu og Cannondale ville jeg virkelig gerne selv eje en god hardtail, som jeg også vil prøve kræfter af med til nogle DCU / SRAM Liga løb hvis den vel og mærket ikke ”skuffer” mig.

Testen af cyklen kommer jeg til, men jeg vil først lige give 29er bikeshop lidt opmærksomhed.



Sponz MTB har en rabat aftale med 29er bikeshop i Ordrup, så jeg henvendte mig til Milton som er indehaver af biksen.

Dagen kom hvor Milton ringet og sagde den stod klar til mig, og jeg tøvet ikke for at køre mod Ordrup i en fart.



Jeg har aldrig været i 29er bikeshop, men da jeg kom ind i forretningen, var det tydeligt vi havde med nogle rigtig mountain bike nørder at gøre, Cannondale og Scott er de mest mainstream mærker de tilbyder, ellers er det det lidt eksklusive mærke Niner, og niche mærker som Santa Cruz (tror faktisk jeg engang har været i byen Santa Cruz Californien, men det er en anden historie) og Surly.

Der er en afslappet stemning i forretningen, kaffe på kanden ved cafebordet og kæmpe wall stickers som får en til at drømme sig til sit favorit spor. Jeg havde taget en basse med til gutterne, det tænkte jeg i hvert fald jeg ikke ville blive upopulær over og Milton havde også god tid til en snak og at sætte mig ind i FSIéns nye features og forbedringer.

Milton fortalte at en af de ting han lovede sig selv at gøre bedre end hans konkurrenter var at give hans kunder samme opmærksomhed og service, om han så betjente en dansk mester eller en der købte sin første MTB, og at han ville specialisere sig indenfor MTB og cykel cross, som også er en stærkt voksende gren af cykel sporten.


Nu til test af cyklen
Det første jeg bemærket var hvor godt den Lefty forgaffel kørte. Den fik forhjulet til at lime sig til jorden, og absorberet hver en lille rod eller bump på sin vej, og samtidig følte jeg ikke på noget tidspunkt den bundet ud. Den er dog sat for blødt op fra fabrikken. Jeg gik fra 100 psi til 120psi og sluttet på 130psi, som var helt perfekt.

Slushcuppen i søndags så jeg frem til, ikke fordi formen var god, men for at kører cyklen i race pace i halvanden time og opleve hardtailens kvaliteter og ulemper.




Ruten var skræddersyet til denne cykel, stejle korte stigninger og jævnt terræn. Starten gik, og min ven og coach Benjamin Justesen lagde dig i front, med mig efter og Emil Geraldi. Benjamin satte Emil og jeg på anden omgang uden de vilde anstrengelser og derefter skiftes vi til at fører, jeg bemærket på de nedkørsler der snoet sig lidt at jeg trak en 10 meter på en ellers velkørende Emil, og jeg stolet 100% på cyklen, men samtidig følte jeg at jeg slet ikke udnyttet cyklens evner nedad. FSIéns lidt mere slack kronrørsvinkel gjorde at jeg på intet tidspunkt nedad følte forenden var nervøs, den tracket direkte mod målet, men på den anden side vil jeg så sige at nedkørslerne ikke var super tekniske, så der frem til at udfordre den lidt på mere ujævnt tærræn, men nøj den er hurtig ud af hjørnerne, også her tillader cyklen mere fart, end hvad jeg evnet med blodsmag i munden og dobbeltsyn.


(Før starten, lidt small talk og jokes fyres altid af, altid god stemning)

En anden ting jeg bemærket, var hvor komfortabel den føltes, den absorberet de værste stød i bagstel og saddelpind. På opkørslerne er der ingen diskussion, der flyver en HT af denne kaliber bare op, jeg skulle dog lige vænne mig til ikke at hamre knæet ind i toppen af Lefty gaflen, som sidder med en dobbelt krone hele vejen op til styret, det gør man til gengæld kun et par gange, så ændre man sin stil lidt :-) 

Ræset sluttet således at Emil og jeg blev enige om vi ikke kunne overskue en omgang mere i 4 graders varme og vinterform, så vi gasset lidt ned og aftalte at tage det op kort før mål, Emil trak forbi mig i et solidt ryk og kørte i mål som nummer 2 og jeg lige efter.


(Jeg kan afsløre det var et par opkørsler der stod i lod ude i Lystrup = brænd i ben)

Bremserne fra Magura overrasket mig positivt, med god føling og fornuftig power, de skal bestemt blive på. Hjulsættet er til den tunge side, men i mine øjne et klogt træk fra Cannondale, da de fleste alligevel udskifter hjulene til lige præcis dem de mener er lettest og bedst, og derved kan levere andre topkomponenter som X01 gear gruppe, Lefty 2.0, carbon styr og save 2 carbon saddelpind, blandt andet.

Alt i alt er jeg meget imponeret over min nye cykel, men jeg er spændt på om den ender i skamme krogen når min Scalpel dukker op.



(1. Benjamin Justesen Giant. 2 Emil Geraldi HMTBK 3 MIIIG SPONZ RACE MTB)



Thats all for now - Anders

Photo cred: Sonn Media

Ingen kommentarer:

Send en kommentar